Tillgänglighet när du arbetar på distans

Ursäkt 5 av 13 mot distansarbete:  ”Vem svarar i telefon när ingen är på kontoret?” När kunder ringer och mejlar på kontorstid så vill de självklart få svar oavsett var ni arbetar. Det är något som bara måste lösas. Det går att skaffa mobila växlar och system där flera anställda kan dela på samtalen och mejlen. Det går även att meddela kunderna öppettider och mötestider/dagar.

Det är lite svårare om man är ett litet företag med bara en eller två anställda. Då måste ni svara och har svårt att sitta på ett fik om ni vill ha det lugnt runt er. Men å andra sidan så är det lättare att vara få i andra sammanhang kring distansarbete så det väger upp.

Här klistrat jag in lite kommentarer från diskussionen på Distansarbeta mera på Facebook:

Micke: ”Hos oss har vi inga fasta telefoner. Mobiltelefon är integrerad med telefonväxel. Innebär att man kan nås både fast- och mobilnummer. Samt så kör man ju självklart mejl i mobilen.”

Johan föreslår en lista med åtgärder som ni kan testa:
Hur löser vi distansarbete och tillgänglighet?

  • Mexade telefoner (knyter ihop fast och mobil telefoni)
  • Jobbmejl och kalendern i mobiltelefonen (t ex Outlook, Gmail eller Lotus)
  • Jabber videosystem (vi nyttjar det på datorer samt plattor)
  • Facetime om mötesformen är 1 till 1
  • Applikationsvirtualisering genom Citrix XenApp (ger mig möjligheten att nå alla mina applikationer var som helst, när som helst från i stort sett vilken device som helst)”

Vad anser du om den här ursäkten – går den att lösa? Hur gör ni för att lösa tillgängligheten när du arbetar från hemmet? Har du några praktiska tips så dela gärna.