Digitalt ledarskap när alla sitter på distans

Digitalt ledarskap på ett företag kan handla om att ha ett digitalt försprång jämfört med andra företag. Dvs. ert företag leder den digitala utvecklingen i vald nisch. Men det finns ett annat sätt att se på det digitala ledarskapet som skapar en helt annan kraft och nytta. Denna förmåga kan ses som företagets digitala mognad.

För mig så handlar det digitala ledarskapet främst om hur företagets medarbetare använder ny teknik oavsett var medarbetaren faktiskt sitter rent fysiskt. Ett ledarskap som är mer optimerat och anpassat till vår nya digitala arbetsmiljö.
Det handlar även om ett förhållandevis nytt ledarskap som kräver mer självdisciplin, ärlighet och eget ansvar i relationen mellan chefer och medarbetare, men som samtidigt betalar sig direkt i ökad flexibilitet och ett ökat välmående. Rätt infört så vill jag lova att produktiviteten och kreativiteten kommer öka markant.

På många stora företag är fortfarande mejlen och mötena de största informationsvägarna. Vi distansarbetar med mejlen fast vi sitter på kontoret, bara ett par skrivbord bort från varandra. Vi vill ju inte störa kollegan med ett spontanmöte så vi mejlar.
Sedan har vi faktumet att det finns bra och dåliga möten oavsett om det är IRL eller på distans, och det kan handla om möteskultur och om enstaka personer. Men jag tror faktiskt inte att vi ska sluta att träffas helt bara för vi kan arbeta på distans. Men jag är övertygad om att många möten till och med skulle bli bättre om de ersätts med chatt, ip-telefoni, videomöte eller med skärmdelning. Sedan är det en konst att behärska onlinemöten.

Digitalt ledarskap handlar om att fortsätta och till och med att vara ännu mer närvarande som chef. Detta genom att tex. använda tekniken smartare och på ett mognare sätt, även när större delen av din personal kommer att sitta och arbeta på distans. Som ledare med anställda på distans så är det viktigt att verkligen känna sina anställda och verkligen aktivt arbeta med gruppens kommunikation. Vissa anställda har ett dagligt behov av ett telefonsamtal och andra anställd är mer eller mindre självgående och blir bara irriterade av att någon ringer när ni kan chatta – precis som på det vanliga kontoret.

Som chef och ledare i en modern organisation så tror jag att det är extra viktigt att du verkligen behärska olika mötesverktyg och presentationstekniker så du kan stötta dina anställda så de får gjort jobbet oavsett plats och tid. Grunden i denna första mognadsfas är att du som chef har kunskap och erfarenhet om olika digitala arbetssätt och att du har koll på att det är centralt med ett riktigt bra IT-stöd.

Vad tycker du är viktigt i den digitala omvandlingen som vi är mitt uppe i?

Kommentarer finns här: Samma post på LinkedIn.

Tags:
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.