De viktigaste jobben 2017 är helt nya jobb

Förra året var det många som lärde sig allt om kundupplevelse för första gången. Rollen UX fullständigt exploderade på företag och organisationer. UX är inget nytt men det var först i år som det slog igenom på riktigt. Under året har många organisationer därför anställt massor av UX-kompetenser och gått på UX-konferenser och utbildningar. Nästa år handlar det kanske mer om att få ihop alla UX-kompetenser som nu finns överallt i organisationerna så de arbetar mot samma gemensamma mål. På samma sätt kommer helt andra nya roller att komma nästa år. Roller som funnits länge men som trendar och som alla vill anställa.

En sådan roll är kanske CX, Customer Experience Officer, med ansvar för helheten i alla företagets eller organisationens kanaler. En annan kan vara AI-utvecklaren. Artificiell intelligens trendar var tionde år har jag hört av en AI-forskare. Men nu kanske det exploderar. Google, Facebook, Apple, Amazon, Microsoft, IBM, Uber … Alla håller på med AI.

CX – kundupplevelseansvarig

Ledare, ansvariga och chefer som kan tänka på helheten, samtidigt som de tar hänsyn till detaljerna i varumärkena och samtidigt ser att människorna är motorn i att leverera enastående upplevelser, kommer att vara de som förflyttar oss mest under 2017, och därför behöver UX ge mer plats åt en CX.

Vad Google lärde sig i strävan att skapa det perfekta teamet

Innovation skapas genom trygghet och tillit i teamen. Det här konstaterade Google efter tre års letande efter vad som gjorde team framgångsrika. Det var först när de tog hjälp av Harvard Business School (HBS), som de hittade en enda gemensam nämnare bland de team som lyckades leverera bäst och mest innovation. Det de hittade var psykologisk trygghet.

 

The paradox, of course, is that Google’s intense data collection and number crunching have led it to the same conclusions that good managers have always known. In the best teams, members listen to one another and show sensitivity to feelings and needs.

 

Det behövs många individer, där alla arbetar mot ett och samma mål med att göra varumärket till en enastående upplevelse. Det behöver skapas team som leds till att värderar laget och kunden – inte bara den sista raden i affärsresultaten eller i årsrapporten.

Det ska bli spännande att få arbeta med just digitalisering nästa år. Det är i det här området som det nu fullständigt exploderar i just nu, med nya roller och med massor av  begrepp som har legat och slumrat ett tag men nu fått fart på riktigt.

Gott nytt år!

Önskar Patrik

1 Comment
  • Patrik Winnfors

    december 23, 2016 at 12:16 e m

    Vad tror du om att det kommer att komma nya jobb som blir populära nästa år? Vilka blir mer populära än andra? Vilka jobb kommer att minska drastiskt?